June 20, 2017

12 Tip Tulis Buku Berdasarkan Pengalaman Hidup

Catatan hujung Ramadan 1438H:
1.      
       1. Kita hidup dilingkungi pengalaman yang pelbagai. Sebahagian daripada kita Allah berikan kelebihan dan berkhidmat mengikut bakat dan minat yang dimiliki. Malah, sebahagian dari kalangan rakan sudah menghabiskan hampir keseluruhan tempoh perkhidmatan dalam bidang berkenaan.

2.      2. Inilah yang dipanggil ilmu kehidupan, ilmu yang digarap dari teori dan praktikal yang kita lakukan saban tahun. Pengalaman yang tidak dicatat akan ditelan oleh zaman. Ia tidak menjadi ilmu yang boleh diwarisi generasi terkemudian. Sayangnya... lihat dan selak kembali sejarah para ulama dan para ilmuwan Islam, kematian mereka dengan meninggalkan ratusan/ ribuan kitab. Untungnya mereka, rata-rata lingkungan usia mereka di sekitar tempoh 60-70 tahun (jangka hayat manusia biasa) tapi nama mereka masih disebut dan dikenang sehingga kini. Kerana apa? Mereka menulis dan mencatat pengalaman yang mereka melalui.

3.    3.   “Kalau begitu, saya pun nak jadi penulis!”  Baiklah, bercita-cita sahaja tak bawa ke mana, Bercita-citalah dan kotakan ia dengan bentuk tindakan.

4.      4. Sekarang cuba senaraikan pengalaman masing-masing dan rancanglah ia menjadi sebuah buku. Kaedahnya bagaimana? Buat senarai pengalaman yang pernah anda alami terlebih dahulu, contohnya:
1.      Pengalaman menjadi penulis
2. Pengalaman menjadi jururawat
3. Pengalaman merawat pesakit (doktor/ perawat Islam)
4. Pengalaman membuka pusat penjagaan kanak-kanak/ tadika
5. Pengalaman menjaga orang tua
6. Pengalaman mula berniaga di tapak pasar malam sehingga berjaya membuka kedai sendiri
7. Pengalaman menempuh sakit
dan banyak lagi pengalaman menarik yang pernah kita lalui.

5. Bagaimana nak susun semua kisah di atas menjadi sebuah buku? Mudah sahaja! Satu buku memerlukan 40 hingga 50 buah kisah yang pendek. Apabila ia dikompilasikan maka lengkaplah sebuah buku.

6. Jumlah patah perkataan bagi setiap bab? Satu bab mengandungi 1000-1500 patah perkataan.

7. Kalau terlajak panjang, bagaimana? Iyalah bila ilham melimpah habis air bah. hehe... tiada masalah, boleh saja tetapi pastikan ada clif hanger atau unsur saspen pada penghujung bab.

8. Paling bagus, sebelum tulis buat buku tulis proposal dan hantar kepada beberapa penerbit dahulu. Kalau dah lulus, memang laju lah jari kita mengetik.

9. Buat desain cover buku tersebut supaya ia meransang semangat dan motivasi kita untuk menulis dengan tekun. Selepas itu tampal atau letak di sudut meja tulis/ di mana saja ruang yang kita selalu pandang. Ini petua yang diamalkan sesetengah penulis. Nak buat silakan, yang penting masing-masing ada cara tersendiri.

10. Setiap rumah penerbitan punya timeline dan deadline untuk pastikan output (buku) dicetak mengikut masanya. Ini juga persoalan asas yang perlu penulis fahami. Jangan langgar deadline ya. Maka tak perlulah tunggu 'sound direct daripada para editor/ rumah penerbit.

11. Buat timeline atau deadline anda sendiri untuk mencapai target penulisan buku yang diimpikan. Rancanglah jadual penulisan yang efisien, contohnya menulis selepas Subuh atau sebelum pergi kerja, selepas Isyak dan lain-lain waktu yang anda fikirkan sesuai.

12. Minta ilham daripada Allah, jangan tinggalkan ibadah asas serta perbanyakkan amalan sunat. Insya-Allah, ia jadi saluran barakah yang melancarkan proses penulisan.

Semoga terinspisari.

P/s mana-mana rakan yang ada proposal nak tulis buku motivasi berdasarkan kisah hidup dan pengalaman, boleh PM saya ya. Ada projek bagus. Manuskrip ditagih, penulis tiada. Ater.. camner?

Pengalaman saya dan teman membeli kopi Aceh pun sangat menarik, semua ini boleh menjadi rencah dalam penulisan. Doakan saya berjaya membukukan pengalaman mengembara ke Aceh pada 2009 dan 2017. 

No comments:

Catatan 17.10.2018

Pagi ini saya ada temujanji di Jabatan X-Ray, Hospital Selayang. Alhamdulillah, anakanda Syamil tolong hantarkan saya di si...