June 16, 2017

Tip menulis skrip yang baik

 Saya terkenang satu pengalaman ketika menulis skrip dokumentari. Lama sungguh... tetapi pengajarannya saya ingat sampai bila-bila. 

“Boleh tolong saya?” suara suami tiba-tiba menerjah ke gegendang telinga.

“Nak tolong apa?”

“Ini ha... skrip ni, banyak yang perlu dirombak semula. Saya dah nak VO (voice over).”

Suami saya jarang sekali meminta pertolonan saya berkaitan penulisan skrip. Beliau merupakan ‘freelance writer’ selaku penulis skrip TV/ Jingle iklan termasuk memberi khimat sebagai suara latar kepada rancangan TV.

Pendek cerita, beliau memang pandai tulis skrip, berbanding dengan saya yang lebih banyak terlibat dalam penerbitan majalah dan penulisan rencana. Tapi apabila pertolongan begini diminta ketika situasi yang sudah mendesak, saya tidak sampai hati. Ya, sudah proses masuk VO tetapi skripnya masih belum setel. Ayat sentapnya, masih belum bersih sepenuhnya!

Saya ambil helaian kertas yang diberikan dan mula membaca sekali lalu. Tiba-tiba terkeluar rungutan, “Aduh, macam ni ke tulis skrip. Copy paste dari Google/ wikipedia kemudian serah begitu saja?” 

Tiba-tiba hangin kus-kus pun datang. Kalau diikutkan dan menjadi amalan brutal di sesetengah stesen TV dan rumah penerbitan lain,  mahu dilempar saja kertas skrip tersebut ke dalam bakul sampah.

“Sudahlah.. boleh tolong ke tidak ni, banyak lagi ni.” Suami menunjukkan helaian skrip lain yang mempunyai tajuk-tajuk berlainan.

Hmm... memandangkan masa kian suntuk untuk diserahkan kepada pihak ketiga, saya bantulah juga. Saya berfikir juga, si penulis skrip ni memang bernasib baik, kalau saya jadi penerbit mahu saya pulangkan semula dan sekat dulu bayaran sebelum di setelkan sebaik mungkin. (Tu dia... jangan buat main-main dengan saya. Walaupun nampak kool sekali dia sesekali bertukar jadi mak cik garang).

Dalam hati saya berbaur rasa kesal dengan sikap penulis skrip yang seolah-olah melepaskan batuk di  tangga (tak bersungguh-sungguh).  Walaupun saya tidaklah mahir dalam penulisan skrip tetapi sekurang-kurang beberapa perkara asas mengenai penulisan skrip saya ketahui juga.
    
  • Skrip dokumentari yang baik bukan sahaja berjaya menyampaikan maklumat (5W1H); tetapi perlu membawa unsur rasa dan penghayatan di dalam kisah yang dipaparkan agar para penonton turut dapat menghayatinya.
Foto Masjid Baitul Rahim yang lama ditemui dari laman https://www.muslimtravelvietnam.com
  •  Membawa unsur ‘rasa’ ini agak payah dan sukar tetapi boleh dilakukan dengan jaya dengan cara penulis membuat kajian di lapangan. Jika tak pernah jejak tempat yang mahu kita tulis itu memang susah nak terjemahkan dan mengalihkan ‘feel’ tersebut kepada penulisan.

  • Kaedah lain yang boleh diguna pakai iaitu dengan mencari maklumat dari penulisan berkenaan subjek yang kita ingin tulis ini. Jangan risau, kini sudah banyak bahan lain di internet, Facebook, You Tube yang dikongsi oleh orang lain. Maknanya jangan malas membuat kajian lebih mendalam sebelum mula menulis. 

  • Dah jumpa maklumat, janganlah tiru sebijik-bijik segala info dan story yang disampaikan, ubah jadi ayat anda sendiri. Jangan plagiat ya, nanti tak fasal-fasal dapat surat saman.
  • Sudah cukup bahan baru sedap nak menulis. Jangan lupa baca bismillah dan betulkan niat nak menulis. Buat kerana nak redha Allah, barulah kerja bukan separuh masak!

  

No comments:

Catatan 17.10.2018

Pagi ini saya ada temujanji di Jabatan X-Ray, Hospital Selayang. Alhamdulillah, anakanda Syamil tolong hantarkan saya di si...