December 20, 2012

Apa yang menarik di Beijing, China?

Pada 8 hingga 12 Disember lalu, saya berkesempatan menjejakkan kaki ke Beijing, China. Syukur, alhamdulillah. Sudah lama rasanya mahu menjejakkan kaki ke Tanah Besar China ini, namun ada sahaja halangan.
Namun kali ini, trip Majalah Anis dan Mas Holidays ke Beijing menghadiahkan saya dan rombongan pengalaman luar biasa. Apa yang luar biasa? Suhunya -9 Selsius (di bawah paras beku tu) yang begitu sejuk hingga mencengkam tulang. Aduhai... betul-betul teruja dan teruji.
Teruja dengan pengalaman melihat warga China menjalani kehidupan di bandar raya yang cukup besar dan luas ini (4 kali ganda Kuala Lumpur) dan dihuni 20 juta rakyatnya. Hmm... hampir keseluruhan rakyat Malaysia.
Teruji kerana rutin harian yang begitu hectic - panjat Tembok Besar China (Great Wall Of China), berjalan sejauh 8 km di Medan Tin An Min dan melepasi tujuh lapisan di Forbidden City dalam cuaca sejuk. Berjalan dengan keadaan seolah-olah terikat kaki dengan besi lantaran sejuk. Apapun semuanya berjaya dilalui demi meraih ilmu di sini.
Banyak perkara baharu yang boleh diambil iktibar. Cuma kali ini saya kongsikan foto-foto menarik di sekitar Beijing yang dilanda musim sejuk mulai Oktober lalu.

Suasana di Summer Palace - tempat pertama kami kunjungi sebaik tiba pada  8 Dis 2012. 




















No comments:

Catatan 17.10.2018

Pagi ini saya ada temujanji di Jabatan X-Ray, Hospital Selayang. Alhamdulillah, anakanda Syamil tolong hantarkan saya di si...