March 12, 2013

Rahsia Penjagaan Diri: Suami dan Isteri



"Bercantik-cantik dan
berdandanlah dari awal
kahwin sampai ke akhir
hayat. Suami dan isteri mesti
sama-sama berperanan
untuk mencipta bahagia
rumah tangga."



“Eh! Mama pakai cantik-cantik ni, nak pergi mana? “Tak ke mana-mana, duduk rumah aje…” Si anak hanya terkulat-kulat memandang wajah ibu yang bersolek rapi. Pelik sekali dia melihat perangai ibu pagi itu, selalunya kalau ibu bercantik-cantik begitu, itu tanda ibu akan keluar ke mana-mana. Tapi hari ini lain pulak alasannya. Agaknya si ibu sudah buang tabiat!

Duhai gadis yang akan melangkah gerbang perkahwinan, usah biarkan ‘tayangan realiti’ di atas terjadi sekali lagi dalam hidup anda. Bertahuntahun melayar hidup berumah tangga baru si isteri tersedar dari lamunan. Tersedar banyak kesilapan yang terbabas dalam hidup selama bergelar suri.Kalau sedar pun tapi nafsu mazmumah begitu tebal untuk membawa diri menuntut ilmu dalam bab-bab memperhalusi adab diri dengan suami. Tapi buat yang sudah sedar dan insaf, ruang untuk memperbaiki diri masih belum terlambat. Mudah-mudahan Allah berkati setiap perubahan yang ingin dilakukan.









Inilah penyakit yang selalu menyerang ‘wanita’ yang sudah bersuami. Sindrom ‘tak rasa apa-apa’ dan ‘tak apa’ dengan suami. Ini boleh menjadi kudis yang mengurangkan ganjaran pahala kita di sisi Allah.

Kalau dulu sewaktu masih dalam angin berbulan madu, diri sentiasa didandan rapi, pakai apa pun selalu fikirkan pakaian apa yang suami suka. Bau minyak wangi pun habis berbotol-botol disapu ke badan. Tapi lama-kelamaan apabila anak dah berderet-deret, kekemasan diri pun sudah jatuh ke nombor dua.

Dalam rumah pun cukup pakai baju T atau kain batik saja. Ilmu ketrampilan diri atau pesona diri di hadapan suami sudah pergi melayang entah ke mana. Dibawa pergi bagai angin lalu selari tempoh perkahwinan yang semakin hari dimamah usia.

Lebih malang lagi, apabila hendak keluar dari rumah, wanita sanggup pula berjam-jam di depan cermin berbedak dan bersolek rapi. Kita malu kalau ‘tak cun’ di depan khalayak ramai, daripada ‘tak cun’ dari pandangan mata suami. Walhal Allah menyebut ganjaran bagi pasangan yang berumah tangga, apabila si suami memandang wajah isteri dengan kasih sayang akan dilimpahi rahmat-Nya, begitu juga keadaan sebaliknya. Tapi kalau diri tak seindah mana, macam manalah rahmat Allah itu nak turun ya?

Yang menjadi mangsa situasi ialah para suami. Suami pun tak terkata apa-apa lagi, sebab itulah realiti ‘isteri’nya selama ini. Kalau dulu hidungnya sentiasa terhidu bau harum semerbak dari isteri. Lama kelamaan, bau ikan masin, bau bawang atau bau minyak angin pun bergaul menjadi satu adunan minyak wangi baru.

Wanita selalu hanya ingatkan pesanan orang tuanya, ‘jagalah perut suami.’ Oleh itu dia sanggup bersusahsusah di dapur sejak awal pagi dengan menu-menu yang hebat lebih-lebih lagi di hujung minggu. Namun satu perkara lagi yang dia lupa, ‘hidung
suami pun perlu dijaga sama.’ Bau aroma nasi minyak ke, nasi tomato ke, nasi ayam ke yang dimasak tiada ertinya buat suami. Seleranya boleh terbantut apabila terbau sama aroma badan isteri yang berpeluh-peluh sejak awal pagi di dapur...

Namun begitu suami juga mempunyai peranan yang sama penting. Jika mahukan isteri sentiasa tidak terbeban dengan kerja-kerja rumah tangga, memang patut disediakan pembantu rumah jikaberkemampuan. Atau jika tidak mampu sama-samalah membantu meringankan beban `kerja rumah’.

Barulah isteri boleh sentiasa `pasang badan’. Jangan kedekut memberikan pemberian seperti minyak wangi atau lain-lain yang difikirkan sesuai untuk keperluan seorang isteri.

Sentiasa sama dan ada timbal balas. Kalau suami kurang menyenangi isteri yang `serembah-serembih’, isteri pun tidak menyenangi suami yang mempunyai gulungan kain pelekat sama `mancung’ dengan perutnya.

Oleh itu sebaik menerima akad dan nikah suami dan isteri hendaklah membuat pula perjanjian untuk sentiasa memberi dan menerima antara satu sama lain. Kekurangan sentiasa diperbaiki, kelebihan pula sama-sama dinikmati!

No comments:

Catatan 17.10.2018

Pagi ini saya ada temujanji di Jabatan X-Ray, Hospital Selayang. Alhamdulillah, anakanda Syamil tolong hantarkan saya di si...