February 01, 2013

Tip Wartawan - Jangan Tertipu Dengan Pita Rakaman

"Kak, macam mana ni, tape-recorder ni rosak, tak dengar suara apa-apapun!" jerit seorang wartawan baru. Saya pergi melihat dan membelek tape-recorder tersebut.
"Tak rosak, mungkin awak tersalah tekan." 
"Habis tu, nak buat macam mana ni?" rintih suaranya kedengaran. 
"Hmm, awak tak catat langsungkah?"
Dia menggeleng kepala, lemah sekali. 

Situasi ini seringkali saya hadapi. Iaitu berhadapan dengan wartawan-wartawan yang terlalu bergantung degan tape-recorder atau pita rakaman. Itulah kesilapan terbesar wartawan tersebut,' a big mistake' yang tak boleh dimaafkan. Kenapa?

Walaupun pita rakaman sangat penting dalam dunia seorang wartawan, tetapi seorang wartawan atau penulis tidak boleh bergantung seratus peratus kepada alat tersebut semata-mata. Memang, ia ibarat rakan karib seorang wartawan/penulis, seperti jua pen dan buku nota ketika dia hendak menemubual seorang responden atau merakam apa juga suasana seperti press conferense, forum, wacana dan sebagainya. Lebih-lebih lagi, kalau petik butang perakam kemudian terlena atau tertidur ketika suasana berlangsung. Oh, itu bukan seorang wartawan atau penulis sejati!

Seorang wartawan/penulis perlu menajamkan dua skil kemahiran iaitu 'mendengar' dan 'mencatat' sebarang informasi yang didengar, meskipun ketika itu pita rakaman tersebut sedang 'on' atau merakam.  Namun, inilah kesilapan lazim yang sering dilakukan.

Kemungkinan besar ramai daripada kita tidak sedar bahawa dalam seni menulis dan mencatat mempunyai kelebihan tersendiri. Ini berkait rapat dengan daya ingatan (memori) yang dikurniakan Allah SWT kepada kita makluk-Nya.  

Setiap perkataan yang ditulis ibarat 'kata kunci' atau 'keyword' yang akan mengingatkan kita semula (recall) maklumat yang telah didengar. Mungkin anda pernah mendengar kisah bagaimana Dato A. Samad Said menulis di atas kertas tisunya. Ya, setiap maklumat berharga perlu dicatat dengan segera, supaya ia tidak hilang begitu saja... . Baca semula entri saya sebelum ini iaitu idea ibarat burung yang jinak. 

Dan perlu diingat, walaupun anda dibekalkan dengan pita rakaman canggih sekalipun, ia hanya sekadar membantu ingatan anda semula terhadap fakta-fakta yang mungkin anda kurang dapat menangkapnya sebelum itu. Catatan anda itulah yang lebih banyak membantu mencerna idea-idea dalam penulisan selepasnya.

Selamat mencuba. 




No comments:

Catatan 17.10.2018

Pagi ini saya ada temujanji di Jabatan X-Ray, Hospital Selayang. Alhamdulillah, anakanda Syamil tolong hantarkan saya di si...