October 05, 2012

Peranan Seorang Editor

Pagi tadi saya diserang migrain lagi. Sebenarnya sudah lama tidak diserang migrain - saya fikir ini pastinya gara-gara penangan 'deadline' yang perlu diselesaikan pada hari ini juga. Aduhai ... nasib seorang Editor, walaupun mahu cuti MC, tapi terpaksa dikorbankan hati dan perasaan.

Kunjungan Pelawat
Saya masuk ke ruang pejabat lebih kurang jam 11 pagi tadi selepas migrain di kepala berkurangan (setelah memaklumkannya melalui SMS kepada Pengurus Majalah). Dalam perjalanan ke ofis yang hanya memakan masa lima minit sahaja saya singgah sebentar membeli panadol di petrol pam berdekatan.
Apabila melangkah masuk, tiba-tiba satu grup pelawat masuk ke ruang Editorial. Sememangnya pejabat GISB sering menjadi pilihan para pelawat yang ingin meninjau lebih dekat proses penerbitan Majalah Anis, Asuh mahu pun Q&A, majalah terbaharu kami.

Proses penerbitan  
Cuma apa yang membanggakan saya apabila dimaklumkan grup pelawat ini merupakan tim Editorial Majalah Sinergi dari syarikat Sinergi Media. Membanggakan apabila mengetahui majalah kompek yang dihulurkan kepada kami ini adalah buah tangan siswa-siswi dari Universiti Teknologi Petronas. Meskipun berbeza jurusan daripada bidang Komunikasi Massa, anak muda ini sama-sama berganding bahu menerbitkan majalah khusus untuk golongan remaja seperti mereka. Malah Editornya iaitu Nurul Rawaida Ain bt. Burhani dan teman-temannya yang lain masing-masing sedang menyambung pengajian ke peringkat Sarjana dan PhD.  Bermula dengan modal yang diusahakan secara kolektif, cita-cita kecil ini akhirnya berjaya direalisasikan ke pasaran dengan jumlah terbitan terkini sebanyak 10,000 naskhah. Biarpun diterbitkan hanya 4 bulan sekali namun saya amat kagum melihat cita-cita besar mereka dalam mengemudi pemikiran anak muda kita yang kini berdepan dengan pelbagai pancaroba.

Sesi perkongsian
Dalam sembang-sembang santai ini, saya cuba berkongsi peranan seorang Editor dalam membawa hala tuju penerbitan sesebuah majalah. Bermula dari sesi brainstroming hinggalah ke peringkat akhir ia dicetak - segalanya perlukan team-work yang padu dengan dipandu seorang Editor yang perlu tegas dalam mencapai sesuatu 'deadline'. Ayat mudah saya, "By hook or by crook, majalah perlu disiapkan ikut tarikhnya tidak kira kita sakitkah, peningkah, mahu kahwin atau sebagainya ... " sambil disambut ketawa mereka.
Banyak lagi tip-tip yang dikongsi selain proses penerbitan yang amat memberangsangkan minat mereka, bagaimana melakukan promosi dan sebagainya demi memastikan mereka mencapai 'target' pada setiap keluaran.
Nampaknya mereka amat berpuas hati malah menyatakan ingin mendapatkan lagi penjelasan untuk sesi akan datang. Janji saya insya-Allah jika saya punya kelapangan waktu pulang ke Ipoh, Perak (kediaman ibu bapa saya), mana tahu saya diizinkan Allah, saya boleh melencong ke Tronoh untuk bertemu mereka semula.
Pendek kata, saya 'jatuh cinta' dengan semangat dan jiwa anak muda seperti mereka!

Saya kongsikan foto-foto lawatan Team Editorial Majalah Sinergi:
Pertama kali bertentang mata dengan Editor Majalah Sinergi, Nurul Ruwaida Ain (kanan). 

Kagum dengan semangat anak muda yang berwawasan tinggi ini. 

Tn. Hj. Wan Azmin, Pengarah Penerbitan GISB (tiga dari kiri) membawa grup ini ke bilik  DTP Artist. 

Agak-agaknya apa yang sedang diperkatakan Sdra. Amir Hamzah (kiri) Editor Buku GISB ini  ya.






2 comments:

adeq said...

saya dah pernah baca majalah sinergi tu, memang bagus dan best. Alhamdulillah, semangat anak muda. pasti jadi lebih baik dengan tunjuk ajar dari team GISB. semoga usaha GISB diberkati Allah swt.

jendelahati said...

Sama-sama kita memeriahkan dakwah di bumi tercinta ini.

Catatan 17.10.2018

Pagi ini saya ada temujanji di Jabatan X-Ray, Hospital Selayang. Alhamdulillah, anakanda Syamil tolong hantarkan saya di si...