February 03, 2009

GARA-GARA 'GADIS MELAYU'

GARA-GARA ‘GADIS MELAYU’…

Gara-gara merisik khabar tentang Gadis Melayu, saya mengheret kaki ke sebuah majlis kenduri. Kenduri siapa? Kenduri Gadis Melayulah.
Gadis Melayu bernama Aida yang jadi juara pertandingan Gadis Melayu di TV9 baru-baru ini. Nak jadi cerita sebenarnya saya tak ada dalam rancangan pun nak pergi kenduri Gadis Melayu ni. Tapi ada cerita dalam cerita.
Ceritanya begini. Ahad yang lalu saya ke Rawang melawat emak saudara yang tinggal di Taman Mas berdekatan Bandar Country Home. Sejak Opah saya tinggal di situ selalulah saya menyinggah di situ, bertanya khabar tentang dia. Maklumlah orang tua nanti tak dijenguk merajuk pula. Kita esok pun macam tu lah gamaknya nanti bila dah tua esok…
Tengah seronok bersembang-sembang, tiba-tiba saja terpacul keluar dari mulut emak saudara saya itu dia ada undangan ke majlis kenduri kawan dia, anaknya menang pertandingan Gadis Melayu. Tiba-tiba saya pun teringat sama sms yang saya terima dari Gadis Melayu ni, maklumlah kita ni orang majalah kerjanya asyik cari calon-calon yang ada potensi jadi Penghias Wajah Anis.
Rupa-rupanya emak saudara saya itu kenal ‘bebeno’ ler dengan emak Gadis Melayu tu apalagi cucu-cucu dia pun mengaji dengan mak Gadis Melayu tu. Maka kami berdua yang asal tak ada rancangan nak pergi kenduri itu pun berkongsi rasa yang sama; teringin le nak tengok rupa Gadis Melayu tu. Walaupun dah tengok di kaca TV tentu tak sama tengok cara live kan?
Entah macam mana sebaik sampai saja di majlis kenduri tu (memang ramai sungguh hingga habis hidangan) saya terserempak dengan sahabat lama. Nak tahu siapa dia? Ish, ish, tak sangka betul bila merisik khabar rupa-rupanya sahabat lama saya itu punya talian darah dengan Gadis Melayu. Dia kata dia Tok Sedara pada Gadis Melayu tu. Apalagi panjanglah cerita saya dan keluarga Gadis Melayu ni. Maklumlah orang Kuala Kangsar jumpa orang Parit, suku-sakat sama negeri rupanya.
Dalam duk sembang-sembang tu pula, terpacul seorang lagi teman lama. Masya-Allah! Dunia ini kecil rupanya, pusing-pusing ke situ jugak. Teman lama saya ini pulak pula jadi teman setaman dengan emak Gadis Melayu ni. Memang riuhlah bila jumpa teman-teman lama. Kerana Gadis Melayu terjalin semula ikatan ukhwah yang sekian lama terlerai. Nak tahu siapa Tok Sedara dan teman lama saya tu tengoklah gambar-gambar ni? Dan nak tahu apa cerita Gadis Melayu, nantikan majalah Anis di pasaran.



Gambar atas: Jamaluddin Yoep Majlis, Tok Sedara Gadis Melayu bersama keluarga. Aida, Gadis Melayu TV9 bertudung kuning.

Gambar bawah: Sahabat lama, seperjuangan dalam dunia penulisan suatu ketika dahulu. Fatimah Omar bersama cucu keduanya, anak Syawana.

p/s: Maryam, anak bongsu saya berkata, dah ada Gadis Melayu, dia pulak nak jadi Gadis Anggun. Saya kata, tunggulah kalau ada pertandingan Gadis Anggun, bolehlah cuba masuk…

1 comment:

Keri AlHaj said...

gadis melayunya yg mana satu... yg baju kuning tudng putih tu ke? heheh

Catatan 17.10.2018

Pagi ini saya ada temujanji di Jabatan X-Ray, Hospital Selayang. Alhamdulillah, anakanda Syamil tolong hantarkan saya di si...