November 15, 2019

CATATAN 12.5.2019

Foto selepas dibolehkan discharge dari Hospital Selayang, saya admittted selama lima hari di sana bermula 5.8.2019. Muka pun nampak ceria dan 'happy'...
Pejam celik pejam celik... saya melihat kalendar.
"Masya Allah... Dah seminggu rupanya ia berlalu!"
Hari ini genap seminggu rupanya, saya selamat menjalani satu pembedahan di bahagian abdomen iaitu pada 5.8.2019 yang lalu.


Tujuan utama pembedahan ini  ialah untuk memasukkan tiub (catheter) ke dalam perut bagi membolehkan saya menjalani proses dialisis menggunakan kaedah CAPD.


Eh, apa itu CAPD? 
Kaedah CAPD ini berbeza dengan hemodialisis yang mengkehendaki seorang pesakit buah pinggang menjalani proses cuci darah sebanyak tiga kali seminggu.


Proses cuci buah pinggang yang saya pilih ini pula hanya menggunakan air dan prosesnya boleh dilakukan sendiri di rumah saja iaitu sebanyak empat kali sehari.


Mengingati detik-detik sebelum dibedah, terasa bagai melalui sebuah mimpi.
Yang ngeri, yang mendebarkan dan menggelodakkan emosi malah terselit juga di dalamnya peristiwa lucu buat saya yang menempuh pengalaman ini buat pertama kali.


Dan selepas itu...
Perlahan-lahan saya sudah menerima kenyataan bahawa 'ini adalah jalan pilihanku' setelah hampir setahun lebih (bermula akhir tahun 2017) saya berulang-alik dan menerima rawatan pakar.
Namun, sepanjang proses itu apabila disahkan buah pinggang saya mengalami masalah, saya berusaha mencari dan mencuba rawatan alternatif lain demi sebuah kesembuhan. Pelbagai kisah suka duka yang dilalui sehingga banyak air mata yang tumpah.


'Ya Allah, sungguh ujian ini begitu menduga diriku. Berikan daku kekuatan dan kesabaran yang jitu dalam menempuhnya.'


Lahaulawala quwwataillah billah...



No comments:

Catatan 17.10.2018

Pagi ini saya ada temujanji di Jabatan X-Ray, Hospital Selayang. Alhamdulillah, anakanda Syamil tolong hantarkan saya di si...