February 19, 2014

Tip Penulisan: Hubungan Penulis & Pembaca?




Penulis yang baik selalu meletakkan dirinya sebagai pembaca. Jadi berusahalah memahami apa kehendak pembaca. Misalnya, penggunaan bahasa yang mudah dan 'catchy', artikel yang ringkas dihiasi warna-warni dalam reka letak juga memainkan faktor utama pembaca terus melekat pada bahan bacaan tersebut.

Tiba-tiba hari ini ilham datang untuk berkongsi tip penulisan ini lantas saya terus 'post' di status Facebook saya. Saya bukanlah seorang penulis hebat yang layak hendak memberi tip itu dan ini - cuma peluang diberi Allah menekuni bidang penerbitan, sedikit sebanyak pengalaman itu boleh saya kongsika di sini.

Apa kaitan penulis dan pembaca? Seorang penulis sama ada buku, majalah atau mana-mana media sekalipun memerlukan pembaca untuk menghayati apa yang ditulis. Untuk menjadi seorang penulis yang baik, dia perlu letakkan dirinya sebagai seorang pembaca terlebih dahulu. Apa yang anda suka baca pada sesebuah karya atau artikel, maka itulah yang anda perlu terapkan ketika menulis untuk ditatap pembaca lain. Teorinya mudahkan?

Itu saja perkongsian kali ini. Sebenarnya banyak lagi tip-tip penulisan yang ingin saya kongsikan, selalunya ia terbit apabila ditanya oleh rakan-rakan atau sesiapa yang saya temui mengenai bidang penulisan. Doakan saya terus diberi ilham dan dapat mengumpul 101 tip penulisan yang boleh membantu insan-insan lain menulis. Yes, everybody can write!

Jika anda punya persoalan, emelkan kepada saya: shimahabdulrahman@gmail.com

No comments:

Catatan 17.10.2018

Pagi ini saya ada temujanji di Jabatan X-Ray, Hospital Selayang. Alhamdulillah, anakanda Syamil tolong hantarkan saya di si...