July 05, 2012

Setahun Menerajui Anis

1 Julai 2011 - masih segar di ingatan kala menerima surat lantikan sebagai Editor Majalah Anis. Kala itu hati saya berderau. Mampukah saya? Hati saya berdetak.Nyata, ia bukan satu kerja yang mudah kerana ia satu amanah, satu tanggungjawab yang bukan calang-calang. Pengalaman 20 dalam bidang penerbitan selama ini bukan satu alasan untuk saya bersenang-senang dengan amanah baru itu.Anis yang bermula pada Julai 1997 diterajui mantan Editornya, Hajah Aliyah Sijari dan seterusnya, Hajah Jalilah Abdullah telah berada di treknya tersendiri. Melihat gerak kerja mereka berdua dalam menerajui setiap isu ke satu isu yang lain tidaklah sama apabila saya memikulnya sendiri.Apatah lagi kala menerima 'anak' yang berusia 14 tahun itu, Anis sendiri sudah memiliki 'followers'nya tersendiri. Malah tidak silu saya nyatakan, Anis sudah punya pesaingnya tersendiri walaupun kami melihatnya dari sudut positif. Ini kerana kami yakin semakin ramai pihak yang ingin berbuat kebaikan, semakin besarlah impak baik yang melanda masyarakat.

Melawan Arus Perdana
Saya masih ingat respons negatif kala Anis mula memecah pasaran semasa, "Lakukah majalah wanita bertudung?" Ya, tiada siapa nafikan Anis ketika itu ibarat melawan arus perdana. Namun siapa sangka, kini semakin banyak majalah yang meletakkan wanita bertudung sebagai Penghias Kulitnya. Syukur, itu tandanya mesej yang kita cuba sampaikan 15 tahun yang lampau telah berjaya dan memberi kesan pada masyarakat.Alhamdulillah, kini genap setahun menerajui Anis, banyak pembaharuan yang telah kami cuba laksanakan khususnya bagi menjadikan ia terus malar segar di hati pembacanya.
Cover Anis edisi perdana yang diterbitkan pada Julai 1997.

Insya-Allah sesuai dengan kematangannya, banyak lagi perubahan yang bakal dilaksanakan demi memantapkan lagi kandungan majalah kesayangan anda ini. Bagi anda yang sudah mendapatkan Anis edisi ulangtahunnya yang ke-15 Tahun ( menampilkan Ustaz Don Daniyal Don Biyajid sebagai Penghias Kulitnya), saya ucapkan ribuan terima kasih kerana terus menyokong Anis. Doakan saya dan tim Anis agar terus dipandu Allah dalam melaksanakan kerja-kerja kebajikan khusus melalui media massa. Andai kami ada kelemahan tegurlah, andai kami teralpa, titipkan kata nasihat dan kalungkan doa agar kami tetap berada di trek orang-orang yang mendokong kebenaran. Semoga usaha kecil ini bakal menjadi saham buat kami di sana. Amin...

2 comments:

SURAIYA PAUZI said...

Blog ini dikemas kini juga akhirnya

Anonymous said...

Tahniah Pn Shimah

Catatan 17.10.2018

Pagi ini saya ada temujanji di Jabatan X-Ray, Hospital Selayang. Alhamdulillah, anakanda Syamil tolong hantarkan saya di si...