February 23, 2015

Part 5: Travelog Beijing - Mak Angkat di China



Mak angkat saya di China... .


Tandas selalu menjadi isu yang cukup sensitif. Bukan saja ketika mahu berkelana ke mana-mana negara, di tanah air sendiri pun ia boleh bertukar menjadi isu yang emosional. Ketika trip ke Beijing dahulu, saya tidak boleh lupakan ungkapan ini, “Don’t worry, don’t worry, four star...!” Namun, realitinya, Allahu Rabbi.. . Tapi, tidak mengapa lain padang lain belalang. Pujuk hati saya. Itulah asam garam yang perlu kita lalui. 

Namun, jangan bimbang kerana bukan semua tempat begitu. Apa yang boleh saya katakan rata-rata tandas yang terletak di dalam masjid-masjid di sekitar bandar Beijing, boleh diberi angka lima bintang. Agak saya, ini adalah buah ataupun hasil dari garapan ajaran Islam yang menggalakkan umatnya menjaga kebersihan, tidak kira di benua mana mereka berada. Ironisnya, apa agak pula tanggapan orang bukan Islam andai datang ke negara kita, kemudian melihat betapa kotornya tandas-tandas kita!

Kerana tandas...
Saya bersyukur kerana dek terperangkap di sebuah tandas, membuahkan satu momen indah buat saya. Gara-gara mencari tempat perlindungan dari perangkap cuaca  sejuk yang mencengkam tulang, ketersengajaan ini membuka ruang sesi perkenalan yang dikenang-kenang sampai saat ini.  

Ketika rakan-rakan lain menunaikan solat di ruang solat wanita di Masjid Niujie, saya pula dalam keuzuran syarie, masuk semula ke ruang tandas. Jangan bayangkan tandas di sini umpama tandas di tanah air kita yang spektikal binaannya. Tandas di masjid ini begitu bersih dan dibahagikan kepada dua ruang – satu ruang khas utuk mengambil wuduk dan satu ruang lagi disediakan khas untuk qada hajat. Ada dua bilik khas untuk mandi-manda disediakan. 

Di ruang tengah di depan bilik untuk mandi-manda itulah saya duduk sebentar di kerusi yang tersedia. Saya mula bersapa-sapa ringan dengan Mak Cik Fatimah Ma, 58, yang sedari awal menjadi penyambut tetamu pelancong-pelancong yang singgah di situ. “No kencing, no kencing,” suara kuatnya memberi amaran agar tiada yang buang air kecil di bilik mandi-manda.
Saya mula menegurnya. Pada mulanya kami berdua bercakap umpama ayam dan itik tetapi ia semakin rancak dengan bantuan seorang pemandu pelancong wanita yang kebetulan berada di situ. Pemandu pelancong warga tempatan itu bernama Jenny, mengetuai satu lagi bas rombongan lain dari Malaysia. 

Mak cik Fatimah Ma bercerita tentang kisah hidupnya. Katanya, dahulu dia adalah seorang tukang jahit tetapi kini dia rela menghabiskan sisa-sisa hidupnya dengan berkhidmat di Masjid Niujie terutama untuk membantu keperluaan pelancong wanita. Apatah lagi satu-satunya anak perempuan nya telah pun  mendirikan rumah tangga, maka tidak hairanlah dia banyak meluangkan masanya di sini tanpa mengharap apa-apa bayaran.  

Sebaik menyatakan hasrat hati untuk mencoret kisahnya, dia terus mendakap saya dengan begitu erat. Saya betul-betul terkejut. Dia terus menarik tangan saya lalu mengajak saya keluar.
“Lai... lai... (mari, mari).” Itu saja yang saya faham. Tangan saya ditarik dan akhirnya saya dibawa memasuki satu bilik kecil. Saya begitu teruja mahu lihat apa yang mahu ditunjukkan. 

Rasa kagum menerpa
Mak cik Fatimah terus mengeluarkan sebuah buku kecil dari almari di dinding bilik itu. Terus dia meletakkan di atas meja. Saya membaca judul buku kecil itu yang bertajuk 300 Perkataan Bahasa Melayu. Mak cik Fatimah juga mengeluarkan sebuah buku log panjang yang ditulis dengan kalimah-kalimah dalam tulisan Cina sambil menyebut beberapa kali istilah Bahasa Melayu seperti makan, minum dan lain-lain lagi.
 
Apabila saya membetulkan kembali sebutannya, dia mengangguk dan tersenyum gembira. Masya-Allah, rasa kagum terus meresap ke sanubari.  Kebanjiran pelancong Malaysia ke Beijing turut dimanfaatkan Mak cik Fatimah dengan mempelajari Bahasa Melayu. Usai menunjukkan buku tersebut saya dan rakan-rakan kembara merakam kenangan dengan bergambar beramai-ramai. 
Ketika lensa kamera saya merakam, Mak cik Fatimah terus berteriak beberapa kali dengan bangganya, “Mak China! Mak China!” sambil menepuk dadanya. 

Pada rakan-rakan yang direzekikan bertemu dengan warga emas ini, kirimkan salam sayang saya buatnya. Mudah-mudahan saya dikurniakan rezeki lagi bertemunya di masjid nan bersejarah ini!

Sila lihat foto-foto yang lain. Yang pasti ia meninggalkan memori manis yang sukar dilupakan. 

Seorang diri menunggu di ruang luar solat wanita - cuaca sejuk mencengkam tulang.

Lakonan semula - untuk paparan kolum Jalan-jalan Cari Iman dalam Majalah Anis, tajaan MASholidays.



Buku log Mak Cik Fatimah Ma.

Saya dan Marzhatul Syima (Editor Majalah Asuh) bergambar kenangan dengan Mak Cik Fatimah Ma. Kembara ini mendekatkan kami pada kebesaran-Nya.

No comments:

Catatan 17.10.2018

Pagi ini saya ada temujanji di Jabatan X-Ray, Hospital Selayang. Alhamdulillah, anakanda Syamil tolong hantarkan saya di si...