September 06, 2013

"Orang Bahagia Akan Menarik Orang Bahagia Kepadanya" - Sesi Fotografi Bersama Prof. Dr. Muhaya Mohamad

Ramadan lalu sekali lagi ANIS menjejak langkah Tokoh Ilmuwan Selangor 2010 ini. Sepetang dihabiskan untuk sesi fotografi, kami dijemput berbuka puasa pula. Lebih istimewa kami dijamu dengan nasi beriani ayam resipi Prof Muhaya sendiri. Kala ditanya pandangannya mengenai ‘Supermom’, Prof Muhaya ada tafsirannya tersendiri.
“Jadilah ibu yang bermanfaat yang hidupnya sentiasa ingin memberi,” tegasnya lagi mengenai penggunaan kalimah ibu mithali yang sebenar. Katanya lagi, seorang ibu juga perlu mantapkan akidah, kuatkan keimanan, ilmu fardu ain, akhlak dan ibadah sebagai tunjang untuk mengemudi rumah tangga. Hati juga perlu dibersihkan daripada hasad dengki dan bermacam-macam sifat buruk yang lain.
“Banyak orang buat silap dengan berkata kahwin saja terus dapat bahagia pada hal perkahwinan ialah untuk memberi kebahagiaan, bukan mendapat kebahagiaan. Bila kita bahagia insya-Allah kita akan menarik orang bahagia kepada kita,” ujarnya. 
Kepada ibu-ibu, pesanlah pada anak-anak agar mencari ‘bahagia’ dahulu sebelum kahwin. Orang bahagia itu ialah orang yang punya matlamat dan tujuan hidup yang jelas termasuk misi hidup menjadi ibu yang mithali kepada anak-anak. Ikuti temubual lengkap bersama Prof Muhaya di ms. 32 di ruangan PERSONALITI ANIS.
SUMBU ANIS bulan ini berjudul IBU MITHALI = ANAK PENYEJUK HATI bakal memberi pencerahan  kepada kita semua. Insya-Allah jika baik cara didikan seorang ibu akan melahirkan anak-anak hebat yang menjadi penyejuk jiwa. Ini kerana pujangga Arab ada mengatakan, “Andainya diberi peluang seorang ibu mampu melahirkan umat yang baik.”

Selamat membaca. 

Gambar-gambar suasana ketika sesi fotografi bersama Prof. Dr. Muhaya Mohamad Ramadan lalu. 

Bersama Prof. Muhaya Mohamad dan kakitangan Butik Modest Culture, Taman Putra, Kajang, Selangor.

Dr. Azmi Jamion - suami pendamping Prof. Muhaya turut ditemubual.

Keakraban Prof. Muhaya dan anaknya, Dr. Noor Atiyah di hadapan kamera.


"Orang bahagia akan menarik orang bahagia kepadanya." - Prof. Muhaya.



No comments:

Catatan 17.10.2018

Pagi ini saya ada temujanji di Jabatan X-Ray, Hospital Selayang. Alhamdulillah, anakanda Syamil tolong hantarkan saya di si...