February 12, 2015

Nantikan 14 Februari 2015 Ini


4 Februari 2015:


10.30 pagi: 

Saya dan Zuarida Mohyin dari Meja Agama Utusan antara yang awal tiba.  Kami berdua terus menulis kedatangan masing-masing di kaunter hadapan. Hajah Jalilah masih mundar-mandir mencari ‘parking’ yang sudah penuh di sekitar Restoran Rebung, Bangsar.  

Agak lama kami menunggu, akhirnya ikon yang dinanti-nantikan sudah pun tiba. Khabarnya mereka baru saja tiba dari Kuching, Sarawak lantas terus bergegas ke lokasi sidang media ini.
Noh Salleh (Hujan) dan isterinya, Mizz Nina tampil kacak dan anggun dan manis sekali.  Kehadiran mereka berdua adalah sebagai ikon bagi Kempen ‘Cantik Di Mata…’ pada saya begitu tepat sekali. Ini memandangkan kedua-duanya telah berhijrah sekembali dari ibadah haji yang menyaksikan transformasi diri anak seni ini.  

Kini, atas tiket untuk beramal dan melaksanakan dakwah-street, pasangan ini sudi berkerjasama dengan Islamic Aid Malaysia (sebuah pertubuhan NGO), sukarelawan dari kumpulan MOCA (Malaysian’s On Covering Aurah) dan Salam.fm JAKIM untuk sama-sama mengadakan kempen ini serentak  pada 14 Februari 2015 ke seluruh Malaysia. Malah Majalah Anis khususnya sudi menjadi rakan media program ini bagi memperluaskan dan menguar-uarkan kempen ini yang sewajarnya diteruskan pada masa akan datang.  

Dalam ucapan perasmian, YBhg Dato’ Ismail Noor, Penolong Pengarah Kanan, Media JAKIM berkata, tujuan kempen ini ialah untuk memberi kesedaran kepada seluruh masyarakat Malaysia khususnya golongan belia mengenai larangan menyambut Hari Kekasih. 

“Hari Kekasih atau Valentine Day itu sebenarnya diambil daripada nama paderi bernama Valentino yang membantu golongan Kristian diketuai Ratu Isabella untuk menjatuhkan kerajaan Islam di Sepanyol. Oleh itu fatwa mengenai larangan menyambut Hari Valentine ini sudah diuar-uarkan sebelum ini diharap diambil berat dan sewajarnya generasi muda tidak terikut-ikut dengan budaya yang bertentangan agama ini,” ujarnya.

Kata beliau lagi, pada kempen ini pihak penganjur akan menggunakan ruang tersebut untuk memberi pendedahan kepada golongan bukan Muslim khususnya, tentang kelebihan menutup aurat serta cara menutup aurat yang betul supaya kelihatan cantik di mata baik untuk golongan Muslimin ataupun Muslimah. 

Kempen ini akan dilaksanakan serentak pada 14 hb Februari 2015 di 14 buah lokasi yang berbeza dan melibatkan aktiviti dakwah jalanan atau street-dakwah dengan pengagihan risalah dan barangan percuma kepada orang ramai.

Untuk makluman, kempen program ini akan berjalan serentak di seluruh negara di mana majlis pelancaran kempen ini adakan diadakan di lokasi berikut:

Lokasi: Ruang Legar, Masjid Putra, Putrajaya.

Tarikh: 14 Februari 2015

Masa : 9.30 pagi hingga 12.30 tengahari.

Lokasi Kempen?
1. Johor – Plaza Kotaraya, Jalan Trus, Johor Bharu.
2. Sabah – Masjid Bandaraya, Kota Kinabalu.
3. Perlis – Kompleks Arau, Perlis.
4. Kedah – Taman Jubli Emas, Alor Star.
5. Melaka – Mahkota Parade
6. Sarawak – Waterfront Kuching & India Street
7. Kelantan – KB Mall, Kota Bharu.
8. Kuala Lumpur – Sogo & Masjid India
9. Trengganu – Pantai Batu Buruk
10. Pahang – Telok Chempedak
11. Penang – Sunway Carnival, Seberang Jaya
12. Selangor – AEON, Kajang, Selangor
13. Negeri Sembilan – Terminal One, Seremban
14. Perak – Taman Rekreasi Sultan Abdul Aziz, Ipoh. 
  
      JOM BERSELFIE/ WELFIE:
Kempen ini juga menggunakan pendekatan media sosial dengan menggalakkan orang ramai menghantar gambar dengan cara berikut:
1.       Gambar Berselfie atau Berwelfie yang dihantar hendaklah dalam keadaan sopan dan menutup aurat. (kempen ini juga terbuka kepada lelaki dan wanita bukan Muslim)
2.       Mesej yang disampaikan tidak melebihi 30 patah perkataan. Contoh: #SayaTutupAurat kerana….
3.       Anda boleh menghantar seberapa banyak penyertaan tetapi hanya satu penyertaan yang akan disenarai pilih oleh pihak penganjur.
4.       Gambar yang dihantar mestilah gambar asli dan bukan gambar yang telah dimuat turun dari internet atau milik orang lain.
5.       Gambar yang diedit tidak diterima pakai.
6.       Gambar dan mesej yang disampaikan tidak boleh menyentuh sensitiviti agama atau bangsa lain.
7.       Sila like Page Islamic Aid Malaysia sebagai syarat kelayakan penyertaan dan hantar gambar dan mesej tersebut dan taip #iam4humanity


Ganjaran Untuk Pemenang?
Islamic Aid Malaysia akan memilih 3 gambar ‘berselfie atau berwelfie’ berserta mesej yang terbaik dan layak menyertai misi kemanusiaan Islamic Aid Malaysia di luar Negara bersama ikon kempen ‘Cantik Di Mata…’ pada satu tarikh yang ditetapkan. 

Ayuh bersama kami di ruang legar Masjid Putra, Putrajaya pada 14 Februari ini. Kredit foto kepada Islamic Aid Malaysia.



No comments:

Catatan 17.10.2018

Pagi ini saya ada temujanji di Jabatan X-Ray, Hospital Selayang. Alhamdulillah, anakanda Syamil tolong hantarkan saya di si...