4 Februari 2015:
10.30 pagi:
Saya dan Zuarida Mohyin dari Meja Agama Utusan
antara yang awal tiba. Kami berdua terus
menulis kedatangan masing-masing di kaunter hadapan. Hajah Jalilah masih
mundar-mandir mencari ‘parking’ yang sudah penuh di sekitar Restoran Rebung,
Bangsar.
Agak lama kami menunggu, akhirnya ikon yang dinanti-nantikan sudah pun
tiba. Khabarnya mereka baru saja tiba dari Kuching, Sarawak lantas terus
bergegas ke lokasi sidang media ini.
Noh Salleh (Hujan) dan isterinya, Mizz Nina
tampil kacak dan anggun dan manis sekali.
Kehadiran mereka berdua adalah sebagai ikon bagi Kempen ‘Cantik Di
Mata…’ pada saya begitu tepat sekali. Ini memandangkan kedua-duanya telah berhijrah
sekembali dari ibadah haji yang menyaksikan transformasi diri anak seni ini.
Kini, atas tiket untuk beramal dan melaksanakan
dakwah-street, pasangan ini sudi berkerjasama dengan Islamic Aid Malaysia
(sebuah pertubuhan NGO), sukarelawan dari kumpulan MOCA (Malaysian’s On
Covering Aurah) dan Salam.fm JAKIM untuk sama-sama mengadakan kempen ini serentak pada 14 Februari 2015 ke seluruh Malaysia. Malah Majalah Anis khususnya sudi menjadi rakan media program ini bagi memperluaskan dan menguar-uarkan kempen ini yang sewajarnya diteruskan pada masa akan datang.
Dalam ucapan perasmian, YBhg Dato’ Ismail
Noor, Penolong Pengarah Kanan, Media JAKIM berkata, tujuan kempen ini ialah untuk
memberi kesedaran kepada seluruh masyarakat Malaysia khususnya golongan belia
mengenai larangan menyambut Hari Kekasih.
“Hari Kekasih atau Valentine Day itu
sebenarnya diambil daripada nama paderi bernama Valentino yang membantu
golongan Kristian diketuai Ratu Isabella untuk menjatuhkan kerajaan Islam di
Sepanyol. Oleh itu fatwa mengenai larangan menyambut Hari Valentine ini sudah
diuar-uarkan sebelum ini diharap diambil berat dan sewajarnya generasi muda tidak terikut-ikut
dengan budaya yang bertentangan agama ini,” ujarnya.
Kata beliau lagi, pada kempen ini pihak
penganjur akan menggunakan ruang tersebut untuk memberi pendedahan kepada
golongan bukan Muslim khususnya, tentang kelebihan menutup aurat serta cara
menutup aurat yang betul supaya kelihatan cantik di mata baik untuk golongan
Muslimin ataupun Muslimah.
Kempen ini akan dilaksanakan serentak pada
14 hb Februari 2015 di 14 buah lokasi yang berbeza dan melibatkan aktiviti dakwah
jalanan atau street-dakwah dengan pengagihan risalah dan barangan percuma
kepada orang ramai.
Untuk makluman, kempen program ini akan
berjalan serentak di seluruh negara di mana majlis pelancaran kempen ini adakan
diadakan di lokasi berikut:
Lokasi: Ruang Legar, Masjid Putra,
Putrajaya.
Tarikh: 14 Februari 2015
Masa : 9.30 pagi hingga 12.30 tengahari.
Lokasi Kempen?
1. Johor – Plaza Kotaraya, Jalan
Trus, Johor Bharu.
2. Sabah – Masjid Bandaraya, Kota
Kinabalu.
3. Perlis – Kompleks Arau, Perlis.
4. Kedah – Taman Jubli Emas, Alor
Star.
5. Melaka – Mahkota Parade
6. Sarawak – Waterfront Kuching
& India Street
7. Kelantan – KB Mall, Kota Bharu.
8. Kuala Lumpur – Sogo &
Masjid India
9. Trengganu – Pantai Batu Buruk
10. Pahang – Telok Chempedak
11. Penang – Sunway Carnival,
Seberang Jaya
12. Selangor – AEON, Kajang,
Selangor
13. Negeri Sembilan – Terminal One,
Seremban
14. Perak – Taman Rekreasi Sultan
Abdul Aziz, Ipoh.
JOM BERSELFIE/
WELFIE:
Kempen ini juga menggunakan pendekatan
media sosial dengan menggalakkan orang ramai menghantar gambar dengan cara
berikut:
1.
Gambar Berselfie atau Berwelfie
yang dihantar hendaklah dalam keadaan sopan dan menutup aurat. (kempen ini juga
terbuka kepada lelaki dan wanita bukan Muslim)
2.
Mesej yang disampaikan tidak
melebihi 30 patah perkataan. Contoh: #SayaTutupAurat kerana….
3.
Anda boleh menghantar seberapa
banyak penyertaan tetapi hanya satu penyertaan yang akan disenarai pilih oleh
pihak penganjur.
4.
Gambar yang dihantar mestilah
gambar asli dan bukan gambar yang telah dimuat turun dari internet atau milik
orang lain.
5.
Gambar yang diedit tidak
diterima pakai.
6.
Gambar dan mesej yang
disampaikan tidak boleh menyentuh sensitiviti agama atau bangsa lain.
7.
Sila like Page Islamic Aid Malaysia
sebagai syarat kelayakan penyertaan dan hantar gambar dan mesej tersebut dan
taip #iam4humanity
Ganjaran Untuk Pemenang?
Islamic Aid Malaysia akan memilih 3 gambar
‘berselfie atau berwelfie’ berserta mesej yang terbaik dan layak menyertai misi
kemanusiaan Islamic Aid Malaysia di luar Negara bersama ikon kempen ‘Cantik Di
Mata…’ pada satu tarikh yang ditetapkan.
Ayuh bersama kami di ruang legar Masjid Putra, Putrajaya pada 14 Februari ini. Kredit foto kepada Islamic Aid Malaysia. |
No comments:
Post a Comment